WIBON komt eraan, nog wel onduidelijkheden

De laatste maanden is de WIBON regelmatig in het nieuws. Hier hebben we u op onze website en via onze nieuwsbrief al over geïnformeerd. Maar wat is die WIBON nu precies, en wat betekent het inhoudelijk voor u als netbeheerder? In deze blog proberen we het in begrijpelijke taal uit te leggen. Dat is een behoorlijke uitdaging, want het is complexe materie. Mocht u na het lezen van deze blog toch nog met vragen zitten, stel ze dan gerust via: wibon@goconnectit.nl.

Van WION naar WIBON

In 2018 gaan we van de WION over naar de WIBON (Wet Informatie-uitwisseling Boven en Ondergrondsenetten). In die nieuwe WIBON-wetgeving wordt invulling gegeven aan de bekende WION-wetgeving ter voorkoming van graafschades, maar ook aan de Europese regelgevingen van INSPIRE en richtlijn 2014/61/EU. Die laatste is ook bekend als ‘de regelgeving ter bevordering van de aanleg breedband netwerken’. Er worden hier 3 wetgevingen in 1 wet gecombineert. Het onderdeel van deze nieuwe wetgeving waar we het in deze blog over hebben is de regelgeving ter bevordering van de aanleg breedband netwerken.

Wat houdt de richtlijn 2014/61/EU precies in?

Binnen de EU is de richtlijn kostenreductie breedband (richtlijn 2014/61/EU) opgesteld. Het doel van deze richtlijn is om de kosten van de aanleg van breedbandnetwerken te verlagen met het oog op de breedbanddoelen van de Europese Commissie voor 2020. Deze doelen zijn dat in 2020 50% van de huishoudens internet met snelheden van minimaal 100 Mbps gebruikt en 100% van de huishoudens toegang heeft tot internet van minimaal 30 Mbps.

Opruimplicht, coördinatie werkzaamheden en medegebruik

Om de aanleg van breedband te bevorderen, worden in de WIBON een aantal zaken geregeld. Een belangrijk onderdeel van discussie momenteel is ‘de opruimplicht’. In de nieuwe wet is de aanbieder van een openbaar communicatienetwerk verplicht om een aangelegde kabels die gedurende een aaneengesloten periode van 10 jaar geen deel uitmaken van een openbaar elektronisch communicatienetwerk op te ruimen wanneer degene op wie de gedoogplicht rust (bijvoorbeeld een gemeente) de aanbieder daartoe ‘een redelijk verzoek’ doet.

Het Gemeentelijke Platform Kabels en Leidingen, GPKL heeft echter aangegeven dat er in het wetsvoorstel zoals dat nu is opgesteld ‘onwenselijke aanpassingen’ staan, met betrekking tot deze opruimplicht. Het gaat dan met name om de definitie van ‘een redelijk verzoek’. Momenteel wordt inhoudelijk gekeken naar de bezwaren van GPKL. Dat heeft al als gevolg gehad dat het niet is gelukt om dit onderdeel van de nieuwe wetgeving per 1 januari in te laten treden.

Ook voor de coördinatie van werkzaamheden, om zo de aanleg van breedbandnetwerken financieel aantrekkelijke te maken, wordt in de nieuwe wetgeving geregeld. Zo zijn overheid en overheidsgerelateerde netbeheerders straks verplichten om informatie over geplande graafwerkzaamheden aan Telecomproviders beschikbaar te stellen, om zo werkzaamheden te kunnen coördineren en de uitrol van telecomnetten te vergemakkelijken.

Een verzoek tot ‘coördinatie van werkzaamheden’ zal straks via een oriëntatieverzoek kunnen worden gedaan. Let wel, dat kan alleen door telecomproviders gedaan worden. De netbeheerders zijn straks wettelijke verplicht om informatie beschikbaar te stellen over geplande civiele werken aan deze telecomproviders als de civiele werken geheel of gedeeltelijk met overheidsgeld (zoals gemeenten, provincies e.d.) zijn gefinancierd.

De nieuwe wetgeving geeft telecomproviders het recht op medegebruik van bestaande netten voor de uitrol van Breedband Internet. Idee hierbij is dat telecomproviders, bij aanleg van een nieuw breedbandnetwerk, gebruik kunnen maken van al bestaande infrastructuur van andere netbeheerders. Denk dan bijvoorbeeld aan (lege)mantelbuizen, verlaten leidingen, verdeelkasten in wijken of het leggen van glasvezel in riool vrijverval.

Een verzoek tot medegebruik infrastructuren zal straks alleen door een telecomprovider via een oriëntatieverzoek kunnen worden gedaan. Overheid en overheidsgerelateerde netbeheerders zijn wettelijk verplicht om binnen 4 weken te reageren op een verzoek tot medegebruik. Hiervoor zullen zullen hun systemen moeten worden aangepast. Belangrijker nog is dat er nieuwe interne processen moeten worden opgezet, waarin de aanvraag voor medegebruik wordt beoordeeld en overlegd met de aanvrager.

Wanneer gaat de nieuwe wetgeving in?

Het Kadaster is al gestart met de aanpassing van haar Klic-meldingen systeem. Hierin moet het straks voor Telecomproviders mogelijk zijn om bij een orientatiemelding 2 extra vinkjes aan te zetten: verzoek tot medegebruik, en verzoek tot coördinatie werkzaamheden.

Het Kadaster bereidt zich al voor op de inwerkingtreding van dit onderdeel van de nieuwe wetgeving. Het kan namelijk zo zijn dat dit onderdeel al op korte termijn wordt doorgevoerd (1 maart?). Dit heeft veel impact als de wetgeving volledig wordt doorgevoerd. Het zou inhouden dat de huidige WION-systemen moeten worden aangepast. En dat er nieuwe werkprocessen geïmplementeerd moeten worden bij overheid en overheidsgerelateerde netbeheerders. Wij blijven de ontwikkelingen in ieder geval op de voet volgen en zullen u blijven informeren over alle ontwikkelingen.

Jan Smit, GO Wibon

bronnen:
● WIBON 34 739, vragen EK-cie over opruimplicht, 19 dec 2017
GPKL (Gemeentelijke Platform Kabels en Leidingen)
VEWIN (Vereniging van waterbedrijven in Nederland)
Overheid.nl